Er bestaan veel misvattingen over wat het betekent om goed te eten. Veel mensen denken dat gezond eten duur is, maar de realiteit is dat er genoeg betaalbare opties zijn. Gezond eten kan een uitdaging zijn als je niet weet hoe je je eigen eten moet bereiden of waar je moet beginnen, dus dit artikel zal je een aantal nuttige tips geven over hoe je kunt beginnen!

Eet dagelijks groente en fruit

Begin elke dag met een gezond ontbijt dat wat fruit bevat, of het nu op je ontbijtgranen is of in je havermout. Probeer dagelijks minstens één portie fruit en groenten te eten, dat kan je helpen de hele ochtend langer vol te blijven. Vermijd zo mogelijk het eten van geraffineerde suikers bij het ontbijt, want die geven een snelle energiestoot maar laten je moe achter voor het lunchtijd is!

Eet elke dag voldoende eiwitten

Het eten van voedsel met veel eiwitten is belangrijk omdat eiwitten erg belangrijk zijn voor het onderhouden en herstellen van je spieren. Een goede vuistregel is te mikken op 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Sport je regelmatig? Dan kun je beter mikken op 1,5 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Eet volkoren producten

Volkoren producten zoals brood, pasta en rijst zijn rijk aan koolhydraten, die je energie geven. Ze bevatten ook vezels, vitaminen en mineralen die je hart gezond houden. Waarom zijn vezels zo belangrijk? Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Vezels helpen je ook langer een vol gevoel te houden, wat kan helpen bij gewichtsverlies.

Vermijd toegevoegd zout in je voeding

Natrium (zout) is een belangrijk mineraal dat de bloeddruk en de vochtbalans in ons lichaam regelt. Een gezond mens hoeft zich niet al te veel zorgen te maken over zijn natrium inname, want de nieren zijn heel goed in staat het in evenwicht te houden. Heb je echter hoge bloeddruk of andere medische aandoeningen, dan zal het beperken van natriumrijke voedingsmiddelen zoals kaas, gezouten crackers of bewerkt vlees je enorm ten goede komen doordat je gezondheid in het algemeen verbetert.

Drink voldoende water

De meesten van ons vergeten water te drinken. Als je je dorstig voelt, dan heeft je lichaam waarschijnlijk al wat vocht nodig. Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water en elke cel in ons lichaam heeft een constante toevoer van vocht nodig, alleen al om goed te kunnen functioneren. Het is dan ook belangrijk om voldoende water te drinken. Probeer om het uur een glas water te drinken om er zeker van te zijn dat je vochtgehalte op pijl is.

Tot slot

Als dit de eerste keer is dat je gezonde eetgewoonten uitprobeert, laat je dan niet ontmoedigen als je een of twee keer uitglijdt! Het duurt ongeveer 21 dagen voor iets nieuws routine wordt, dus blijf eraan werken tot het voor jou natuurlijk aanvoelt 🙂

Hoe je noten kunt toepassen in je dieet

Er zijn veel verschillende soorten noten, maar welke zijn het populairst? Amandelen, cashewnoten, pistachenoten, pecannoten. Dit zijn enkele van de populairdere soorten waar mensen dagelijks van genieten. Als je op...